Ohjaajille

Robotiikkaa ja tiedettä

Joukkue ja ohjaajat

FIRST LEGO Leaguessa ohjaaja eli valmentaja (opettaja) on apuna ja hätävarana. Valmentaja opastaa ja auttaa eteenpäin ja keksii vaihtoehtoisia reittejä maaliin, kun nykyinen tie on tukossa.

Valmentajalle on kaudella 2019/20 City Shaper tarjolla 12 oppitunnin tuntisuunnitelmat, joiden avulla FLL-kausi saadaan hoidettua kunnialla läpi.

Joukkueen tehtävä on tehdä asiat, valmentaja on hyvä ja hiljainen apu.

Valmentajat iloitsee ja näyttää mallia.


Robotti

Robotti on LEGO MINDSTORMS EV3.


Ilmoittautumismaksu ja pelikentän tilaaminen

Toistaiseksi pystymme järjestämään kisat ilman ilmoittautumismaksuja. Ulkomaisissa kilpailuissa maksu yleensä on.

Pelikentän eli pelimaton voi tilata Tevellasta. Sen pitäisi olla Tevellan verkkokaupassakin.


Pelipöydän rakennusohje

Pelipöytä on tärkeä, mutta ilmankin voi pärjätä. Pelikentän eli maton voi asettaa esim lattialle tai riittävän isolle pöydälle.

Parempi on tietenkin pelipöytä, koska pöydän laitoja kannattaa käyttää hyödyksi. Lisäksi sen päällä on hyvä rakentaa, koska LEGO-palat lentelevät pienemmällä todennäköisyydellä pitkin lattioita.

Useissa paikoissa ei ole tilaa säilyttää isoa pöytää. Joillain valmentajilla on isot luokkatilat, joiden nurkkaan FLL-pelipöytään mahtuu. Jotkut ovat tehneet jalattoman kevyen version (ohutta 3 mm:n vaneria pohjaan ja laidat kertapuusta), jolloin opettaja oppilaiden kanssa pystyy nostamaan pöydän seinää vasten ja pois sieltä pulpettien päälle.


Ajankäyttö, tarvittava aika

Aikaa voi käyttää määrällisesti, mutta lähes rajattomasti ennen kisaa. Muista, että joukkuetta ei kannata väsyttää liikaa ennen turnausta — tarkoitus on pitää hauskaa.

Valmiit tuntisuunnitelmat ohjaavat 12×90 minuutin työskentelyyn. Kaikki pääsevät kokeilemaan kaikkea, ja hommat tulee tehdyksi.

Ohjaajan tarkistuslista

Ohjaaja vain seuraa ja nuoret tekevät ja katsovat että kaikki on paikalla. Kannattanee silti varmistaa, että perusasiat löytyvät:

  1. Joukkueen jäsenet ovat paikalla
  2. Robotti on paikalla
  3. Tiedeprojektin esitys löytyy
  4. Robotin ohjelmoimiseen käytetty tietokone on paikalla
  5. Posterit (ydinarvot, tiedeprojekti ja robotti) ja julisteet ovat mukana
  6. Yhtenäinen peliasu

Ohjaajien perehdytykset

Perehdytyksiä eli valmentajakoulutuksia pidetään tarpeen mukaan, mutta hyvin mielellään. Ota yhteyttä, niin järjestämme koulutuksen. Koulutuskalenteri on muualla.


Ohjaajan aineisto

Tuntisuunnitelmat löytyvät kauden sivustolta.


Yritys joukkueen mentoriksi

Nuori ja mentori yhdessä.


Tarvittavat välineet ja kustannukset


Ohjaajan materiaalit


FLL koulussa, kokemuksia

“Kivaa on”.


Pikaohje


LUMA-Suomi ja StarT-projekti

Tiedeprojektilla kannattaa osallistua myös LUMA-Suomen StarT-projektiin. StarTissa opitaan yhdessä toteuttamalla monialaisia projekteja luovasti sekä jakamalla oppimisen iloa sekä hyviä opetuskäytänteitä tiede- ja teknologiatapahtumissa.

Harkitse myös Tutki-Kokeile-Kehitä -tiedekilpailua lapsille ja nuorille.


Harjoittelumahdollisuudet kauden ulkopuolella

Tiedettä, ohjelmointia, mekaniikkaa, robotiikkaa. . . Kaikkea voi harjoitella.